Hoe profileer ik me op social media als werkgever?

Hoe profileer ik me op social media als werkgever?

Om personeel te werven via social media is het belangrijk je op de juiste manier te profileren als werkgever, ook wel employer branding genoemd. Wat heeft jouw bedrijf of organisatie potentiële nieuwe collega’s te bieden? En sluit dit aan bij de corporate uitstraling? Het is handig om ook voor je arbeidsmarktcommunicatie op social media een contentstrategie te maken.

Om personeel te werven via social media is het belangrijk je op de juiste manier te profileren als werkgever, ook wel employer branding genoemd. Wat heeft jouw bedrijf of organisatie potentiële nieuwe collega’s te bieden? En sluit dit aan bij de corporate uitstraling? Het is handig om ook voor je arbeidsmarktcommunicatie op social media een contentstrategie te maken.

Goed profiel
Zorg voor een goede omschrijving van je organisatie. Daarin staat in ieder geval wat jouw bedrijf onderscheidt van andere. Waarom zou een kandidaat voor jouw bedrijf moeten kiezen? Potentiële medewerkers kunnen je pagina volgen, post daarom regelmatig interessante content, dus niet alleen als je personeel zoekt! De bedrijfspagina’s van LinkedIn komen ook terug in zoekresultaten, dus gebruik woorden waarop kandidaten zoeken.

Goed beeldmateriaal
Je kent wel die typische stockfoto’s, mannen met een stropdas en vrouwen in een mantelpak. Daarmee onderscheid je je niet. Maar goed beeldmateriaal is wel nodig om een goed beeld van je organisatie neer te zetten. Je hoeft niet altijd foto’s te gebruiken, denk ook eens aan illustraties of filmpjes.

Interactie
Op Facebook is het van belang de interactie met je volgers aan te gaan. De manier waarop je dit doet, zegt ook weer veel over je bedrijf. Reageer je snel en sympathiek? Of ben je juist afwachtend en formeel? Matcht jouw manier van reageren met de rest van het bedrijf? Maak daar afspraken over. Om meer interactie te krijgen, kun je vragen stellen en stellingen posten of dilemma’s.

Vraag: Moet ik een aparte werkenbij-site hebben?
Als je regelmatig – verschillende – vacatures hebt, is een werkenbij-site handig. Via deze site kun je het wervings- en sollicitatieproces stroomlijnen en kun je de cultuur van je organisatie als werkgever goed neerzetten. Laat bijvoorbeeld collega’s of klanten/cliënten aan het woord om over de functie te vertellen. Een goed voorbeeld vinden wij de werkenbij-site van RIBW GO

Authenticiteit
Het lijkt een open deur, maar we noemen hem toch nog maar een keer: wees echt! Laat gewoon zien waar je organisatie voor staat en wat je medewerkers drijft. Alleen op die manier solliciteren mensen bij je die zich daardoor aangesproken voelen. Des te groter de kans dat je de juiste collega vindt.

Hoe kom ik aan personeel via social media?
Om te beginnen met een dooddoener: dat hangt er vanaf. Naar welke nieuwe collega ben je op zoek en waar kun je die vinden? Heb je dat helder, dan kun je natuurlijk (afhankelijk van je antwoord op de eerste vragen) social media inzetten om personeel te werven. Of je daadwerkelijk via een bepaald kanaal aan goede kandidaten kunt komen, hangt helemaal af van de relevantie van je kanaal. Heb je veel volgers? En zijn dat potentiële kandidaten of mensen die je vacature gaan delen? We gaan er vanuit dat dat zo is. Voor een paar kanalen volgen hier onze tips.

LinkedIn
Dit is natuurlijk bij uitstek het kanaal voor personeelswerving. Je kunt betaald adverteren of gebruik maken van LinkedIn Recruiter (ook betaald). Daarmee kun je zoeken buiten je eigen netwerk en kandidaten benaderen. Als je zelf een vacature post, is het belangrijk om die zo goed mogelijk te laten aansluiten op de kandidaat die je zoekt. Inhoudelijk, qua tone of voice en qua beeld. Heb je veel vacatures (van dezelfde soort), dan is het handig om met formats te werken. Wissel wel regelmatig af, want anders gaat het je volgers snel vervelen. Ook kan het lijken of je je vacature niet vervuld krijgt.

Facebook
Hoewel het gebruik van Facebook onder jongeren afneemt, is dit nog altijd het kanaal met heel veel actieve gebruikers. Daarom is het belangrijk om regelmatig te posten, want je post komt anders niet onder de aandacht in de tijdlijn van je volgers. Je kunt bijvoorbeeld nieuws over de organisatie posten, kijkjes in de keuken, ontwikkelingen in jullie branche, en korte interviews met medewerkers. En natuurlijk vacatures! Je kunt in Facebook trouwens instellen wie van je volgers de post te zien krijgen, zo kun je segmenteren, zodat je de juiste kandidaten krijgt. NB. Gebruik altijd een bedrijfspagina in plaats van een persoonlijke pagina.

TIP 1
Geef de aangenomen collega ook aandacht. Het zorgt voor leuke afwisseling op je kanaal en je krijgt er vaak ook nieuwe volgers door.

Instagram
Zoals je weet, is Instagram vooral bedoeld voor foto’s (en hashtags) en zijn de leeftijdscategorieën 15 t/m 19 jaar en 20 t/m 39 jaar er het best vertegenwoordigd. Dit kanaal is dan ook voor personeelswerving voor jouw organisatie misschien ook interessant. Dan gaat het met name om je imago of employer branding om je merk lading te geven. Geef bijvoorbeeld eens een kijkje in de keuken van je organisatie. In de tekst kun je geen link plaatsen, maar in je bio kan dat wel. En je kunt natuurlijk ook adverteren op Instagram waarbij je je doelgroep kunt targeten.

TIP 2
Vraag je huidige collega’s de vacatures te delen onder hun eigen netwerk.

Twitter
Natuurlijk kun je Twitter ook gebruiken om te werken aan je merk. Als medewerkers iets over je organisatie posten, dan kun je die posts via je bedrijfsaccount retweeten. Vraag je volgers je vacature te delen en gebruik hashtags als #vacature en natuurlijk over de inhoud van je vacature. Natuurlijk kun je op die manier ook zelf kandidaten zoeken.

Recruiters publiceren regelmatig over het gebruik van social media en geven ook tips over aanvullende searchtools die zij gebruiken, misschien kun je daar ook je voordeel mee doen. Veel succes bij het vinden van je nieuwe collega!

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »