Hoe geef je een (goed) communicatie advies?

Regelmatig krijgen wij de vraag wat wij doen als communicatieadviseur. Eén van de dingen is het geven van communicatieadvies. Maar wat houdt dit in en hoe gaan we daarbij te werk? In dit artikel beantwoorden we onder andere deze vragen.

Een boodschap overbrengen

Wat is communicatie eigenlijk precies? Mensen én dieren communiceren met elkaar om een boodschap over te brengen aan een ander. Dat deze boodschap perfect overkomt is niet altijd vanzelfsprekend. Zowel bij de 'zender' als de 'ontvanger' kunnen verschillende problemen ontstaan.

Met een communicatieadvies wil je helpen de boodschap zo goed mogelijk over te brengen aan de ander (of aan een groep anderen). Dat kan natuurlijk op verschillende manieren. Als communicatieadviseur heb je kennis van de communicatietheorieën en weet je welke manieren beter werken. Samen met de nodige praktijkervaring kun je bepalen wat het beste communicatieadvies is.

Wat is precies de communicatievraag?

Voordat je aan je advies begint, zul je je moeten verdiepen in de communicatievraag van de klant. Het is handig om goed na te gaan of de communicatievraag die de klant stelt wel de échte vraag is. Soms kan het zijn dat er een vraag achter ligt. Als voorbeeld de vraag: "wij willen een folder uitbrengen, hoe moet die er uitzien?" Daar ligt vaak een vraag achter, zoals 'hoe krijgen we meer cursisten?' of ‘hoe bereik ik mijn doelgroep?'. Met goed doorvragen kom je uit op de échte vraag waar je je communicatieadvies op kan baseren: wat wil je bereiken? Maar je hebt nog meer informatie nodig. Hieronder vind je een korte checklist:

Checklist communicatieadvies

1. Wat wil je bereiken?
2. Wie is je doelgroep?
3. Wat heb je tot nu toe al gedaan?
4. Wat is je boodschap?
5. Wat is je budget?

Richt je op je doelgroep

Voor een goed communicatieadvies zul je je doelgroep door en door moeten kennen. De kans dat je boodschap daarmee goed overkomt, wordt vele malen groter. Om meer over je doelgroep te weten te komen, kun je je baseren op ervaring, op onderzoek of een combinatie hiervan.
Daarnaast kun je je als communicatieadviseur ook verdiepen in de kenmerken van bepaalde doelgroepen. Zo is het nuttig om kenmerken van de verschillende generaties te kennen, zoals de babyboomers en de generatie Z. Zonder meteen te generaliseren kun je je op basis van diverse kennis een aardig goed beeld vormen van de doelgroep waar je mee te maken hebt.

Sluit aan bij het communicatiebeleid

Door veel ervaring op te doen met communicatieadvies word je er steeds beter in. Wat werkte er in het verleden wel en wat juist niet? Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat je iedere stap die je zet binnen een communicatieadvies goed evalueert. Uit deze evaluatie haal je de beste informatie voor een vervolgactie. Zo hoef je het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden. Het valt ons op dat de meeste communicatieacties niet goed worden geëvalueerd. Terwijl je daaruit juist hele goede informatie voor vervolgacties kan halen. Of er wordt weer een heel ander (nieuw) pad in geslagen, waarbij je wat je hebt opgebouwd (en dus je investering) kwijt raakt. Ook vaak heel jammer. 
Wanneer er sprake is van een communicatiebeleid, is het van belang dat je je communicatieadvies hier altijd op baseert. Het beleid is de ruggengraat voor jouw advies. Alleen dan draagt je advies bij aan het behalen van de communicatie- en organisatiedoelen.

'The medium is the message'

Om het juiste communicatiemiddel te kiezen voor jouw boodschap, zul je die boodschap goed moeten analyseren. Is je boodschap eenvoudig of complex? Is de boodschap positief of negatief? McLuhan heeft de bekende uitspraak gedaan ‘the medium is the message’. Hij bedoelt daarmee dat het communicatiemiddel (bijvoorbeeld het internet, de krant of sociale media) van grote invloed is op hoe je boodschap overkomt.
Daar kun je je wel iets bij voorstellen. Stel, je communiceert over het ‘stoppen met roken’. Een officiële brief komt dan heel anders over dan een flitsend filmpje. Meestal worden in een communicatieadvies meerdere communicatiemiddelen geadviseerd. Als deze goed aansluiten op jouw doelgroep vergroot dit de kans op succes.

Wat heeft het budget er mee te maken?

Je kunt niet altijd het beste communicatieadvies geven. Je hebt nu eenmaal meestal te maken met een budget. Daarom moet je vaak inventief en slim zijn bij het samenstellen van je communicatieadvies. Zijn er bijvoorbeeld kanalen (van anderen) waar je op mee kan liften? Kun je communicatiemiddelen die al ontwikkeld zijn nogmaals inzetten of misschien aanpassen? Zijn er onorthodoxe manieren om je doelgroep te bereiken die misschien minder kosten dan de reguliere communicatiemiddelen? Toch kan het helpen om je in eerste instantie niet te laten beperken door een budget. Je wilt immers uitgaan van het beste en dan kan je van daaruit keuzes maken.

Hoe presenteer ik mijn communicatieadvies?

Of je nu werkt op een communicatieafdeling of bij een communicatie adviesbureau, je wilt natuurlijk dat je communicatie advies goed landt en dat je ‘klant’ je advies op waarde schat. Breng daarvoor je eigen kennis en vaardigheden in stelling. Dezelfde principes die we in dit artikel hebben besproken, kun je ook op je eigen advies toepassen: het is immers ook een boodschap die je wilt overbrengen?
Veel succes met het geven van je communicatie advies!

Kom in contact!

Wil je nog meer weten over communicatieadvies? Of kun je nog wat hulp gebruiken met jouw communicatievraag? Schroom dan niet om eens contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag!

 

0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »