Communitymanagement

Communitymanagement is het managen van een groep of community. Veel organisaties hebben een interne of externe community, bijvoorbeeld een sociaal intranet. Het gebruik ervan valt vaak tegen. Een communitymanager of -coach houdt zich bezig met:

-      Het vergroten van het bereik;

-      Het vergroten van de betrokkenheid;

-      Het monitoren en analyseren van het gedrag;

-      Het optimaliseren van de community/omgeving.

Het begint allemaal met een goede basis, een goed systeem dat het de gebruiker makkelijk maakt. En wat wil je er mee bereiken? Waarom is de community er en wat levert het (voor mij als gebruiker) op? Is er een plan?

Als communitymanager moet je kunnen verbinden, kansen zien en faciliteren. We onderhouden veel contacten binnen (en buiten) de community en zijn daarnaast bezig met het verbeteren van het platform. We geven presentaties en workshops om de leden te informeren en enthousiasmeren. Ook wervingsacties maken onderdeel uit van ons werk. We organiseren ook live-events om het gebruik van het platform te ondersteunen en (leden van) kringen/groepen bij elkaar te brengen. We maken content en wakkeren het maken van content door anderen aan. Ook maken en bewaken we eventuele huisregels.

Door regelmatig een rapportage te maken met bijvoorbeeld de meest gewaardeerde content, het aantal vragen, discussies, bezoekersaantallen, meest actieve leden etc. hebben we inzicht in de community en kunnen we die bovendien verbeteren.

0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »