Marketingcommunicatiebureau - zo kies je de beste partner?

Marketing en communicatie: je kunt niet zonder. Het gaat om onderscheidende content voor campagnes en effectieve communicatie met klanten en partners. In je zoektocht naar een marketingcommunicatiebureau kom je vaak voor veel vragen te staan. We helpen je op weg. En vrijblijvend kennismaken kan altijd!

Welk type communicatieadviesbureau zoek je? 

Je hebt marketingcommunicatiebureaus, communicatiebureaus, communicatie- adviesbureaus, contentmarketingbureaus en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Welk bureau past bij jouw bedrijf of jullie organisatie? Er zijn geen regels over de indeling van bureaus. Veel bureaus profileren zich op meerdere vlakken, omdat de vakken communicatie en marketing heel breed zijn. Met behulp van specialisten bieden zij vaak een breed spectrum van het marketing- en communicatievak. Prima Donna communicatie heeft ervoor gekozen om zich als communicatiebureau te profileren, omdat dit het beste bij ons past. De term ‘communicatieadviesbureau’ vonden we wat te lang. De term ‘communicatiebureau’ geeft aan dat je voor allerlei disciplines binnen de communicatie bij ons terecht kunt. Op het gebied van marketingcommunicatie en contentmarketing kun je dus ook bij ons aankloppen. In tegenstelling tot veel gespecialiseerde marketingbureaus, richten wij ons niet op retail, maar voornamelijk op b2b, zorg, (semi)overheid, woningcorporaties, onderwijs en cultuur. We vertellen je graag alles over onze ervaring in deze branches.

Wat zoek je niet in je communicatieadviesbureau?

Als je al eerder met een communicatieadviesbureau hebt gewerkt, dan weet je waarschijnlijk al goed wat je niet zoekt. Je gaat immers niet voor niets op zoek naar een andere partij. Je bent niet tevreden over de service, de snelheid, de creativiteit of er is gewoon geen klik (meer). Omdat we ook wel eens bij een klant werkzaamheden doen, kunnen we vanaf de klantzijde ervaren hoe het is om met een bureau te werken. Het valt ons op dat je door veel marketingcommunicatiebureaus niet eens als klant wordt behandeld! Je krijgt soms zelfs het gevoel dat je ‘lastig’ bent! Ook wordt niet altijd meegedacht met de klant. Ze voeren klakkeloos uit wat jij al hebt bedacht, terwijl je nu juist op zoek bent naar expertise, creativiteit of een second opinion. Of houden ze zich niet aan gemaakte afspraken. Als je niet van je bureau op aan kunt, dan is het moeilijk werken. Je bureau moet er zijn om jou te ondersteunen en jouw je werk (beter dan) goed te laten doen!

Hoe kun je te werk gaan in je zoektocht?

Nu je weet welk type communicatie adviesbureau bij jouw merk past, is de volgende stap een passend bureau vinden. Een Google search naar ‘marketingcommunicatiebureau’ is waarschijnlijk het eerste dat je doet. Zo ben je waarschijnlijk ook op deze pagina terecht gekomen! Wat je ook zou kunnen proberen is om je netwerk in te zetten. Vraag relaties met welk marketing- en communicatiebureau zij werken. En of ze er tevreden over zijn natuurlijk. Let er wel op dat je doorvraagt. wat een goed bureau voor een ander is, hoeft dit voor jou niet direct te zijn. Hieronder vind je een checklist waar je aan kunt denken. Hoe komt het bureau op je over op de website en op social media?


Checklist marketingcommunicatiebureau

  1. Is het bureau creatief?
  2. Is het bureau professioneel?
  3. Wat is de werkwijze van het bureau?
  4. Is het bureau allround of gespecialiseerd?
  5. Met welke branches/sectoren heeft het bureau ervaring?
  6. Worden er referenties/voorbeelden gegeven?
  7. Is er iets bekend over de prijsstelling?
  8. Hoeveel mensen werken er? Wie werken er?
  9. Waar is het bureau gevestigd?
  10. Wat is je algemene indruk?

Waar let je op bij een kennismakingsgesprek?

Je wilt waarschijnlijk één of meer bureaus uitnodigen voor een kennismakingsgesprek. Dan is het goed om voor jezelf een lijstje te maken met aandachtspunten (zie checklist). Is het bijvoorbeeld een (betaalde) pitch met een compleet uitgewerkt communicatieadvies (incl. visuals) of gaat het je meer om een idee of aanpak? Je kunt de bureaus waarmee je kennismaakt ook vooraf een concrete vraag sturen. Maak hierin je verwachtingen duidelijk. Hoe duidelijker je bent, hoe beter het resultaat.
Soms krijgen wij de vraag hoeveel bureaus je het beste kunt uitnodigen. Wij adviseren om niet meer dan drie bureaus te laten pitchen. Dit voorkomt dat je er onnodig veel tijd en moeite in steekt (en alle genodigden ook). Uit drie marketingcommunicatiebureaus moet je een prima keuze kunnen maken.

Welke vragen heeft een marketingcommunicatiebureau?

Misschien ook wel eens leuk om bij stil te staan: de vragen die een communicatieadviesbureau voor jou als potentiële nieuwe klant heeft. Wij zijn altijd oprecht benieuwd naar het bedrijf of organisatie natuurlijk. Communicatiemensen zijn van nature nu eenmaal nieuwsgierig! We willen bijvoorbeeld graag weten met wie we aan tafel zitten. Wat is de achtergrond van onze gesprekpartners? Waar zijn ze naar op zoek, wat drijft hen? Hoe meer informatie wij hebben, hoe beter ons communicatieadvies! Anders wordt het schieten met hagel en dat doen we bij voorkeur niet.

En waar kan ik terecht met vragen op het gebied van contentmarketing?

Contentmarketing is nog een relatief nieuw vakgebied en op dat vlak zijn veel verschillende bureaus actief. Op technisch gebied (SEO, SEA bijvoorbeeld). Of bureaus die meer op de contentcreatie zitten. In deze laatste categorie zijn wij actief. We zorgen voor de juiste content aan de hand van een vooraf opgestelde contentstrategie en kunnen deze ook voor je plaatsen. Als we klanten krijgen met een technische vraag, dan verwijzen we die graag door naar specialisten op dat vlak. We kiezen er bewust voor om dit niet in huis te hebben, omdat de ontwikkelingen zo snel gaan dat je dan erg afhankelijk bent van degene die je in huis hebt.

We wensen je veel succes in je zoektocht naar een (nieuw) communicatiebureau! Wil je kennismaken met Prima Donna? Je bent van harte welkom op ons kantoor, bel ons of stuur even een mailtje!

0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »